آدرس : تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان بخارست، کوچه 6 ، پلاک 22، واحد 7       تلفن :   02188539720

آیا عصب کشی دندان ضرر دارد؟ عوارض عصب کشی

زمان تقریبی برای مطالعه: 7 دقیقه
(۱)

عصب کشی یا درمان ریشه دندان یکی از بهترین راهکارهای درمان دندان آسیب دیده است. اما برخی از افراد، نگرانِ عوارض احتمالی عصب کشی دندان و مضرات آن هستند. متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان در ادامه به بررسی کامل موضوع ضرر و عوارض عصب کشی دندان می‌پردازند. پس تا انتها با ما همراه باشید.

عصب کشی دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

عصب کشی دندان (Root canal therapy) فرایند خاصی در دندانپزشکی است که در آن دندانپزشک، پس از حذف پوسیدگی‌های سطح دندان، کانال‌های دندان را پیدا و عفونت، اعصاب و مویرگ‌های داخل کانال را تخلیه می‌کند.

این روش، بهترین راهکار و راه حلی نجات‌بخش برای حفظ دندان‌هایی است که به شدت عفونت کردند یا آسیب دیدند پس زمانیکه شما احساس کردید علائم نیاز به عصب کشی دندان را دارید بهتر است خیلی سریع به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان ریشه را برای شما انجام دهد. اما آیا عصب کشی دندان بدون عوارض است؟عوارض بعد از عصب کشی دندان چیست؟

عوارض عصب کشی دندان

عصب کشی دندان در ۹۰ درصد از مواقع با موفقیت کامل صورت می‌‌گیرد. اما در برخی مواقع خاص، ممکن است عوارض کم و حتی نادری را برای فرد به وجود بیاورد. عوارضی که در ادامه به توضیح کامل‌تر آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱. درد و ناراحتی

احساس درد و ناراحتی اولین و شایع‌ترین عوارض بعد از عصب کشی دندان است. این درد به دلیل بروز التهاب در بافت‌های اطراف ریشه دندان ایجاد می‌شود. دلیل اصلی این التهاب نیز تحریک پایانه‌های عصبی در محدوده تحت درمان است.

دلایل مختلفی این درد وجود دارد. برای مثال:

• آسیب به بافت‌های اطراف دندان در حین عصب کشی
  • عفونت باقی‌مانده در کانال ریشه
  • بلند بودن پرکردگی موقت و فشار آن روی دندان‌های مقابل
  • ترمیم ناقص دندان

عوارض عصب کشی دندان

اگر پس از عصب کشی دندان خود با این عارضه مواجه شدید، از داروهای مسکن بدون نسخه‌‌ای مانند بروفن، ژلوفن یا استامینوفن استفاده کنید. استفاده از کمپرس یخ و قرار دادن آن روی ناحیه دردناک صورت نیز به کاهش التهاب و درد شما کمک می‌کند.

در اکثر موارد، درد و عوارض بعد از عصب کشی دندان طی چند روز و با کمک راهکارهای ذکر شده از بین می‌رود. اگر این اتفاق نیوفتاد، موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا علت دقیق این مشکل مشخص شود.

۲. عفونت

عفونت، دومین عارضه شایع بعد از عصب کشی دندان است. اگر عصب کشی به درستی انجام نشود، یا اگر بهداشت دهان و دندان بعد از عصب کشی رعایت نشود، ممکن است دندان دوباره عفونت کند.

عوارض بعد از عصب کشی دندان

دلایل مختلفی برای عفونت بعد از عصب کشی وجود دارد. برای مثال، عدم پاکسازی کامل کانال ریشه و باقی ماندن باکتری‌ها در دندان، ترمیم نامناسب دندان بعد از عصب کشی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن از دلایل عفونت دندان محسوب می‌شوند.

علائم عفونت بعد از عصب کشی:

• درد شدید و مداوم
  • تورم و قرمزی لثه
  • حساسیت شدید دندان و لثه به گرما و سرما
  • خروج ترشحات چرکی از دندان
  • بوی بد دهان

این موضوع معمولا به عنوان یک عارضه جدی‌ بعد از عصب کشی به حساب نمی آید و برای رفع آن باید (پس از مشورت با دندانپزشک) از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنید. البته در موارد بسیار نادری، ممکن است مجبور به انجام عصب کشی مجدد و یا جراحی دندان (برای برداشتن عفونت) شوید.

انتخاب یک دندانپزشک مجرب و متخصص و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز از اصلی‌ترین راهکارهای پیشگیری از بروز عفونت است.

۳. شکستگی دندان

دندان عصب کشی شده ذاتا دندانی ضعیف تر از سایر دندان‌ها است. این دندان به دلیل تو خالی بودن، مقاومت کمتری نیز در برابر شکستگی دارد. به همین دلیل، باید از آن در برابر فشار و ضربه مراقبت کنید.

شکستن دندان و عوارض عصب کشی

شکستگی دندان نیز یکی از ضررهای عصب کشی دندان است. اگر چه احتمال وقوع این عارضه کمتر است، اما در صورت به وجود آمدن، می‌تواند جدی‌تر از سایر عوارض باشد و در نهایت، شما را با راهکارهای جایگزینی دندان از دست رفته مانند ایمپلنت دندان درگیر کند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین متخصص ایمپلنت دندان را مطالعه کنید.

۴. تغییر رنگ دندان

دندان‌های عصب کشی شده ممکن است به مرور زمان کمی تیره تر شوند. این تیرگی می تواند یکی از ضرر‌های عصب کشی دندان باشد که دلایل مختلفی دارد؛ اما اصلی‌ترین دلیل آن عدم وجود جریان خون در دندان و مواد پرکننده هستند.

راه حل‌های رفع تیرگی دندان عصب کشی شده شامل موارد زیر هستند:

• بلیچینگ: بلیچینگ دندان راهکاری برای روشن‌تر کردن دندان‌ها است.
  • روکش دندان عصب کشی شده: اگر دندان عصب کشی شده‌ی خود را روکش کنید، ظاهر نازیبای آن و مخفی و تیرگی آن پنهان خواهد شد.
  • ونیر دندان: ونیرهای دندان نیز می‌توانند تیرگی دندان را پنهان کنند و به آن ظاهری زیبا و طبیعی بدهند.

تغییر رنگ دندان عصب کشیده شده

۵. عدم موفقیت درمان

عدم موفقیت درمان یکی از عوارض عصب کشی دندان است. در این حالت، علیرغم انجام عصب کشی، دندان همچنان دردناک یا عفونی باقی می‌ماند. در نهایت، شما مجبور خواهید بود تا دندانتان را جراحی کنید و یا آن را بکشید.

۶. احتقان سینوسی

در این حالت، مجاری سینوسی که در بالای ریشه دندان‌ها قرار دارند، ملتهب و مسدود می‌شوند. این عارضه ناشی از عصب کشی دندان به دلایل مختلفی از جمله آسیب به ریشه دندان در حین عصب کشی، عفونت و واکنش آلرژیک به وجود می‌آید.

علائم احتقان سینوسی شامل فشار و درد در ناحیه سینوس‌ها، گرفتگی یا آبریزش بینی، کاهش حس بویایی و چشایی و درد در ناحیه سینوس‌ها و دندان‌ها هستند. برای درمان این مشکل باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

با این همه، باید عوارض پر کردن دندان بدون عصب کشی را نیز مد نظر قرار دهید.

عوارض عصب کشی دندان در دوران بارداری

آیا عصب کشی دندان در دوران بارداری عوارض دارد؟

تمام عوارضی که برای عصب کشی دندان در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، برای زنان باردار نیز محتمل است. اما عارضه‌ای اضافه تر برای آن‌ها وجود ندارد. تنها نکته قابل توجه در این زمینه این است که زنان باردار باید برای انجام این فرایند با پزشک متخصص زنان و زایمان خود نیز مشورت کنند و سپس نسبت به تصمیم‌گیری در این زمینه اقدام کنند.

فراموش نکنید که نشستن طولانی مدت برای زنان باردار (خصوصا در ماه‌های پایانی بارداری) دشوار است. به همین دلیل و بخاطر طولانی بودن مدت زمان عصب کشی، احتمال دارد خانم های باردار با عارضه کمر درد مواجه شوند.

عوارض عصب کشی نادرست دندان چیست؟

عوارض عصب کشی نادرست دندان می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات را برای افراد ایجاد کند. از برجسته‌ترین مشکلات ناشی از این رخداد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱. بروز عفونت در دندان عصب کشی شده

یکی از مهم ترین عوارضی که بعد از عصب کشی دندان میتواند اتفاق بیفتد زمانی است که  کانال‌های ریشه به درستی تمیز و پر نشوند و یا دندانپزشک از تجهیزات استریل برای درمان ریشه‌ی دندان شما استفاده نکند، در این صورت باکتری‌ها می‌توانند در حفره‌های داخل دندان شما باقی بمانند و باعث عفونت دندان شما شوند.

این عفونت می‌تواند منجر به درد، تورم، آبسه و حتی از دست دادن کامل دندان شود. سرایت عفونت به دندان‌های جانبی نیز یکی دیگر از عوارض و خطرات محتمل ناشی از عصب کشی نادرست است که ممکن است برای افراد به وجود بیاید.

۲. احساس درد شدید و غیرقابل تحمل در دندان

۹۰ درصد از ما دندان خود را عصب کشی می‌کنیم که از شر درد ناشی از آسیب دیدن ریشه خلاص شویم! حال تصور کنید که پس از عصب کشی دندان با دردی بسیار شدیدتر از درد قبلی مواجه شوید!

درد مداوم پس از عصب کشی یکی از عوارضی است که می‌تواند نشانه‌ای از عفونت، التهاب یا درمان ناقص دندان شما باشد. این درد ممکن است تیز، ضربان دار یا نوسانی باشد و حتی در برخی از مواقع به سایر قسمت‌های بدن (مانند سر، صورت، گوش و حتی گلو) نیز سرایت کند.

۳. شکستگی دندان

یکی دیگر از موارد مربوط به عوارض عصب کشی دندان این است که دندان‌های عصب کشی شده به طور کلی بیشتر در معرض شکستگی هستند. زیرا ساختار طبیعی دندان در حین درمان دچار تغییر می‌شود و به اصطلاح ساده‌تر، دیواره‌ی دندان نازک تر از یک دندان طبیعی و معمولی خواهد شد.

اگر دندانپزشک نتواند فرایند درمان شما را به خوبی انجام دهد، احتمال این شکستگی به میزان بسیار چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که مراجعه به یک دندانپزشک خوب و متخصص در رشته‌ی درمان ریشه حائز اهمیت بسیار زیادی خواهد بود.

۴. آسیب به ساختارهای مجاور

تصور کنید که برای درمان ریشه و عصب کشی یکی از دندان‌های خود به دندانپزشکی مراجعه کردید؛ اما به دلیل وارد شدن آسیب به دندان‌های مجاور، مجبور به درمان آن دندان‌ها نیز شده باشید!

متاسفانه برخی از دندانپزشکان ناخواسته به ساختار دندان‌های سالمِ مجاورِ دندان مورد نظر (مانند اعصاب، رگ های خونی یا سینوس ها) نیز آسیب وارد می‌کند. این امر می‌تواند منجر به درد، بی حسی، سردرد یا حتی مشکلات سینوسی شود.

۵. عدم موفقیت درمان

در نهایت، آخرین عارضه‌ای که ممکن است به دلیل عصب کشی نادرست دندان اتفاق بیوفتد، عدم موفقیت درمان است. اینکه عصب کشی به دلیل پیچیدگی کانال های ریشه، عفونت شدید یا سایر عوامل، با شکست مواجه شود. در این صورت، ممکن است لازم باشد درمان را تکرار کرد یا دندان را کشید.

چه کار کنیم تا به عوارض عصب کشی دندان دچار نشویم؟

برای جلوگیری از عوارض عصب کشی دندان، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

انتخاب دندانپزشک متخصص

یک دندانپزشک خوب با تجربه می‌تواند عصب کشی را به درستی انجام دهد و احتمال بروز عوارض را به میزان چشم‌گیری کاهش دهد. پیشنهاد ما به شما، انجام فرایند عصب کشی دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان است.

کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان یکی از معتبرترین کلینیک‌های دندانپزشکی تهران است که طیف گسترده‌ای از خدمات شامل عصب کشی دندان را به مراجعین خود ارائه می‌دهد. اگر دوست ندارید به عوارض عصب کشی دندان دچار شوید، از مهارت متخصصان این مجموعه استفاده کنید.

برخی از مزایای انتخاب دندانپزشکی دکتر بنیانیان:

• حضور دندانپزشکان متخصص و باتجربه
  • تجهیزات مدرن و پیشرفته
  • محیط آرام
  • پرسنل حرفه‌ای
  • پرداخت اقساط هزینه عصب کشی

درمان ریشه دندان بدون عوارض در تهران

برای دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰ تماس حاصل نمایید و یا به آدرس ما واقع در میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست) ، خیابان ششم غربی، پلاک ۲۲، واحد ۷ مراجعه نمایید.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

اگر نیاز به مشاوره تلفنی دارید نام و شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

Hidden
این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

همچنین شما می توانید جهت مشاوره با شماره  ۰۲۱۸۸۵۳۹۷۲۰  تماس بگیرید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان قبل و بعد از عصب کشی به کاهش بروز عوارض این فرایند کمک می‌کند. در انتخاب مسواک خوب دقت کنید و دو بار در روز مسواک بزنید، از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید و هر شش ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه کنید.

مصرف داروهای تجویز شده

اگر دندانپزشکتان برای روزهای پس از عصب کشی دارویی تجویز کرد، آن را به طور کامل مصرف کنید. این داروها علاوه بر کاهش درد و التهاب بعد از عصب کشی، عفونت دندان‌های شما نیز کاملا برطرف خواهند کرد.

رعایت رژیم غذایی

در فاصله بین عصب کشی تا پر کردن دندان یا دندان‌های خود از جویدن غذاهای سفت و سخت با دندان عصب کشی شده‌ی خود خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث شکستگی دندان شما شود. پس مراقبت های بعد از عصب کشی دندان را جدی بگیرید.

کاهش عوارض عصب کشی دندان

علاوه بر موارد فوق، می‌توانید اقدامات زیر را نیز انجام دهید:

• از مصرف دخانیات خودداری کنید.
  • از استرس و اضطراب خودداری کنید.
  • از دهان‌شویه‌های آنتی‌باکتریال استفاده کنید.

جمع بندی نهایی

ممکن است عصب کشی دندان نیز مانند تمام فرایندهای دندانپزشکی دیگر، عوارضی را برای فرد به همراه داشته باشد. این عوارض از نمونه‌های محتملی مانند عفونت و درد آغاز می‌شوند و تا عوارض نادری مانند احتقان سینوسی ادامه خواهند داشت.

با همه این‌ها، درمان ریشه دندان موضوع مهم و حائز اهمیتی است که به تعویق انداختن آن منجر به از دست رفتن کامل دندان خواهد شد. لذا بهتر است در صورت نیاز، به سرعت انجام شود.

سوالات متداول در خصوص عوارض عصب کشی دندان

آیا ممکن است صورت پس از عصب کشی ورم کند؟

بله. این ورم کاملا طبیعی است و به دلیل التهاب دندان به وجود می‌آید و ظرف مدت نهایتا ۲ روز بهبود پیدا خواهد کرد.

آیا تب و لرز نیز از عوارض عصب کشی دندان ایت؟

در موارد بسیار نادری ممکن است افراد پس از عصب کشی دچار تب و لرز شوند. این تب و لرز به دلیل عفونت دندان است نه خود فرایندِ عصب کشی.

درد دندان پس از عصب کشی به چه علت است؟

احساس درد تا نهایتا ۱ هفته بعد از عصب کشی طبیعی است و به دلایلی مانند عفونت، آلودگی کانال ریشه دندان، نشتی سدیم هیپوکلوزیت و آسیب به بافت اتفاق می‌افتد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری مطلب در:

مطالب و مقالات مرتبط :